سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پلکسی گلاس

پلکسی گلاس چیست؟

کارتن ها زباله های بسته بندی پلاستیکی را تولید نمی کنند

سالانه بیش از 300 میلیون تن پلاستیک تولید می شود ... که میلیون ها تن زباله پلاستیکی در اقیانوس ها ریخته می شود. همه ما تصاویری از سراسر جهان را دیده ایم که از سواحل مملو از پلاستیک است. در گزارش McKinsey ² Ocean آمده است که 10 سال آینده برای مقابله با مشکل جهانی زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها بسیار مهم خواهد بود ، با این وجود تولید محصولات پلاستیکی همچنان افزایش می یابد ، این امر به هزینه مواد پایدارتر مانند محصولات ساخته شده از تجدید پذیر است. الیاف چوب ، از جمله جعبه های مقوایی.

 

از بسته بندی های پلاستیکی در همه جا استفاده می شود ، اما پس از دور ریختن ، سیستم های مدیریت و بازیافت زباله نتوانسته اند به خوبی از عهده این مواد پیچیده برآیند. میزان بازیابی و بازیافت به طور کلی کم است ، با این وجود پلاستیک ها محلول های بسته بندی را جایگزین کرده اند که بازیافت آنها مانند جعبه های مقوایی بسیار آسان تر است. گزارش McKinsey² این را "پارادوکس پلاستیک" می نامد که به موجب آن ایجاد محصولات پلاستیکی جدید ، حتی ظریف تر ، از جمله بسته بندی (غیرمادی سازی) ، که به عنوان یک مزیت مطلوب پلاستیک تلقی می شود ، به این معنی است که "ارزش اقتصادی وجود ندارد" به اندازه کافی بزرگ نیست که بتوان این مواد را برای بازیافت معمولی مناسب در نظر گرفت.

 

براساس EUROSTAT ، در سال 2016 ، برای هر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا ، بازیافت بسته بندی پلاستیکی تنها 39.7? در مقایسه با بسته بندی کاغذ و مقوا بوده که به 82.2? رسیده است. بیشتر بسته بندی های پلاستیکی جمع آوری شده فقط می توانند برای تولید محصولات غیر استاندارد مانند سطل های زباله یا نیمکت های باغ "استهلاک" شوند.

 

صنعت پلاستیک آشکارا سعی کرده است عملکرد ضعیف بازیافت خود را برطرف کند. اتحادیه اروپا "نقشه راهی برای استراتژی پلاستیک در اقتصاد دایره ای" را منتشر کرده است که میزان بازیافت پایین و اینکه قسمت زیادی از پلاستیک ها به عنوان زباله در طبیعت پایان می یابد را تأیید می کند. "در سال 2014 ، اتحادیه اروپا حدود 25 میلیون تن پسماند پلاستیکی پس از مصرف تولید کرد که فقط 40? آن بازیافت شد." متأسفانه ، راه حل های پیشنهادی برای رفع مشکل نمی توانند یک شبه کار کنند. از جمله اهداف ، آموزش مصرف کنندگان در مورد انتخاب محصولات پلاستیکی پایدارتر و کاهش حجم بسترهای دریایی است.

 

برخی از بازیگران اصلی صنعت پلاستیک با بنیاد الن مک آرتور / مجمع جهانی اقتصاد برای توسعه پروژه ای تحت عنوان "اقتصاد جدید پلاستیک" همکاری کرده اند که هدف آن پیشرفت بیشتر و تشویق تأمل برای حل مشکل بازیافت پلاستیک ها است.

 

فراتر از بازیافت ، پلاستیک ها ضعف دیگری نیز دارند ، یعنی استفاده بسیار زیاد از منابع طبیعی فرسوده در فرآیند تولید آنها با بسیاری از تأثیرات منفی بر محیط زیست. مقاله اخیر منتشر شده در وب سایت Carbon Smart نشان می دهد که "اثر کربن مرتبط با تولید پلاستیک بسیار خارق العاده است زیرا بیش از 90? پلاستیک ها از سوخت های فسیلی بکر تهیه می شوند. وابستگی شدید به نفت بدان معنی است که پلاستیک ها در حدود 6? از مصرف جهانی روغن فعلی یا به اندازه صنعت هواپیمایی را تشکیل می دهند. البته ، همه اینها منجر به انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای می شود و اگر افزایش پیش بینی شده تولید پلاستیک تأیید شود ، تأثیر عظیم کربن در حال حاضر حتی بیشتر خواهد بود. ³

 

برعکس ، مقوا یک مزیت بزرگ دارد زیرا ماده اولیه ، الیاف چوب ، از یک منبع طبیعی تجدید پذیر و پایدار ، جنگل حاصل می شود. چرخه کربن جنگل خنثی است زیرا استفاده از الیاف چوب به عنوان مواد اولیه کربن را در جو افزایش نمی دهد.

 

دلیل این امر این است که درختان همزمان با جذب دی اکسید کربن و آزاد سازی اکسیژن ، رشد می کنند. آنها کربن را از اتمسفر حذف کرده و کمک می کنند تا به اصطلاح "اثر گلخانه ای" برعکس شود. این عمل "تثبیت" کربن است. به همین دلیل است که انتخاب بسته بندی مقوایی به معنای ثابت ماندن کربن در داخل مواد برای چندین دوره بازیافت قبل از انتشار در پایان عمر مقوا است. به لطف سوزاندن با بازیابی انرژی ، کربن آزاد شده در اتمسفر در دسترس است تا دوباره گرفته شود و توسط درختان ذخیره شود (بنابراین یک دایره کامل ایجاد می شود). و با توجه به اینکه مقوا نیز قابل تجزیه زیست است ، جعبه های مقوایی نمونه کاملی از بسته بندی هستند b

 

شرکت پامنار